6 livsmedel som hjälper dig att bekämpa allergi

6 livsmedel som hjälper dig att bekämpa allergi

Antihistamin och andra preparat mot allergi används flitigt av allergiker. Men det finns andra sätt att minska den allergiska reaktionen, eller antalet allergiska reaktioner. Exempelvis kan konsumtion av vissa livsmedel såsom äpplen, jordgubbar och pumpakärnor avhjälpa de allergiska besvären.

Allergi är ett uttryck för att kroppens immunförsvar försöker bekämpa ett främmande ämne, kallat en allergen. Pollen är ett exempel på en allergen. Allergier beror på att immunförsvarets celler producerar antikroppar, ett slags motgift mot allergenet, som medför att andra celler frisätter ämnet histamin.
 

Histaminer är det utlösande faktorerna vid en allergisk reaktion, eftersom de orsakar:

  • Blodkärlen vidgas, vilket medför att vätska (som innehåller immunförsvarets vita blodkroppar) kan tränga igenom och medföra svullnad av slemhinnorna.

  • Slemproducerande körtlar stimuleras i bl.a. näsan och luftvägarna.
  • Glatt muskulatur i luftvägarna drar ihop sig, vilket medför en förträngning vid andning och kan ge symtom som andnöd eller astma-anfall.
  • Klåda


Allergener är harmlösa för icke-allergiker, men framkallar en felaktig aktivering av immunförsvaret hos allergiker. Deras immunförsvar överreagerar och uppfattar allergenen som något farlig för kroppen och försöker därför att bekämpa faran. Denna överkänslighet uppstår varje gång kroppen utsätts för den allergen som allergikern är allergisk mot.

 

6 livsmedel som hjälper allergiker

Det finns dock flera olika livsmedel som kan hjälpa dig att dämpa kroppens allergiska reaktion mot vissa allergener. Dessa anti-allergiska livsmedel är anti-inflammatoriska, antioxidant-rika eller innehåller probiotika (ytterligare information i texten nedan).
 

Äpplen:
De är rika på quercetin, som är ett naturligt antihistamin. Ämnet finns även i lök, vitlök, kål, bär och blomkål. Quercetin hjälper dig att förhindra frisättningen av histamin, via kroppens immunförsvarsceller. Härmed minskas mängden frigjort histamin, vilket minskar dina allergiska symtom.
 

Jordgubbar:
C-vitamin stärker inte bara ditt immunförsvar – det hindrar även frisättningen av histamin. En undersökning har visat att C-vitamin som kosttillskott kan sänka histaminnivån i kroppen med 38%. Andra undersökningar visar att C-vitaminbrist drastiskt kan öka blodets innehåll av histaminer.  


Kokosmjölksyoghurt:
Probiotika, som även kallas goda tarmbakterier, är inte bara bra för ditt tarmsystem – de kan även reducera allergiska reaktioner.
 

Gurkmeja:
Denna indiska krydda han länge varit hyllad för sina anti-inflammatoriska egenskaper. Forskning har visat att curcumin, det aktiva ämnet i gurkmeja, kan blockera frisättningen av histamin.  

Pumpakärnor:
Dessa välsmakande kärnor är rika på magnesium, som är en mineral som har en avslappnande effekt på kroppens muskler och hjälper till att vidga luftvägarna, vilket underlättar andningen. Djurförsök har visat att brist på magnesium kan öka histaminnivån i kroppen. Mandlar, solrosfrön, havregryn, spenat och mörk choklad innehåller också mycket magnesium och har därför samma effekt.


Lax:
Att äta lax är kanske det bästa sättet att öka ditt intag av omega-3-fettsyror. Omega-3-fettsyror anses vara antiinflammatoriska och kan därför reducera en allergisk reaktion genom att dämpa inflammationstillståndet i kroppen. En tysk undersökning har visat att et högt innehåll av omega-3 i kosten, eller i de röda blodkropparna, är associerat med en minskad risk för höfeber.  Omega-3-fettsyror är även associerade med ett starkare hjärta, gladare humör och bättre minne.

Källor

1. http://www.foxnews.com/health/2016/04/08/7-foods-that-can-help-fight-seaso…

Senaste hälsonyheterna

Alla hälsonyheter
Vänta!
Det tar endast 2 minuter.
Vill du kunna delta i forskningsprojekt?
Gratis och ej bindande · mer än 30.000 medlemmar
Ja, registrera mig!
Kanske senare
Hälsopanel

Bli en del av Hälsopanel

Målet med Hälsopanel är att förbättra hälsan genom forskning, men vi behöver din hjälp att göra det. Du kan hjälpa dig själv, genom att anmäla dig till Hälsopanel och därmed eventuellt bli deltagare i ett forskningsprojekt. Vi kommer endast kontakta dig om din hälsoprofil överensstämmer med ett aktuellt forskningsprojekt. Alla forskningsprojekt är förhandsgodkända av relevanta forskningsetiska kommittéer (REC).

Skapa hälsoprofil